سفارش تبلیغ
صبا ویژن

86/12/10
1:19 عصر

نوکیا‌ هم به جمع تحریم کنندگان می پیوندد

به قلم: rOOzbahan در دسته علم و فناوری

اقدام عجیب شرکت نوکیا نسبت به اعمال محدودیتی برای کاربران ایرانی .

بر اساس جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، صادرات جهانی تلفن همراه با رشد متوسط ‌12درصد در سال ‌2007 به ‌12/1میلیارد دستگاه رسید و نوکیا برای نخستین بار ‌40درصد از سهم این بازار را به دست آورد.

در ایران نیز براساس آخرین آمار منتشر شده تا این لحظه بالغ بر 26میلیون کاربر تلفن همراه فعال وجود دارد که برخی از آمارها و منابع اطلاعاتی غیر رسمی معتقدند بالغ بر 60درصد این بازار در اختیار این نام تجاری است.

نوکیا متعلق به کشور فنلاند است و جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مراودات سیاسی با این کشور از لحاظ اقتصادی و فرهنگی نیز مراودات بسیاری دارد. اما با این حال اخیرا این شرکت فنلاندی دسترسی کاربران ایرانی را به بخشی از سایت خود ممنوع کرده است!. شرکتی که به جرات می‌توان گفت 60 درصد بازار تشنه ایران را به راحتی در دستان خود گرفته است این بار دسترسی کاربران ایرانی را به بخشی از سایت خود محدود کرده و همانند اقداماتی مشابه با درج جمله‌ای بیان می کند: «این سرویس برای کشور شما قابل استفاده نیست»!.

این درحالی است که زمان راه‌اندازی این سرویس به واسطه پوشش خبری‌ای که توسط رسانه‌های ارتباط جمعی صورت گرفته بود درصد قابل توجهی از کاربران ایرانی برای استفاده از خدمات مورد نظر خود عضو سایت نوکیا شده بودند. نوکیا چند ماه پیش زیر مجموعه‌ای به سایت اصلی خود به نشانیnokia.com ا .mosh اضافه کرده بود. این سایت در رسته سایت‌های گروهی دسته بندی می‌شود و این امکان را برای کاربران فراهم می‌آورد تا تجربیات، نرم افزارها، تم‌ها و آهنگ‌های خود را به صورت رایگان در اختیار یکدیگر قرار دهند.

مدیران ارشد این شرکت فنلاندی اخیرا و با تعطیلی کارخانه خود در بوخوم آلمان با بحران تازه‌ای در اروپا روبرو هستند که به نظر می‌رسد اعمال سیاست‌هایی از این دست، بی‌شک می‌تواند در بازار بکر ایران نیز تاثیر گذار باشد.

چرا که تجربه ثابت کرده است که کاربران دنیای فن‌آوری ایران به شدت به اقداماتی از این دست حساس بوده و واکنش‌های بسیار شدیدی از خود نشان می‌دهند. گوشی‌های نوکیا بی تردید جزو با کیفیت ترین گوشی‌های موجود در بازار محسوب می شود اما با توجه به پیشرفت روزافزون در بخش تلفن همراه و فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند که به نرم افزارهای زیادی نیز نیاز دارد، ممنوعیت دسترسی به این سایت علاوه بر آنکه نوعی بی احترامی به مخاطبان ایرانی محسوب می شود، می تواند بازار این برند در کشور را با مشکل روبرو سازد.

 

منبع : دنیای اقتصاد